Jak bezpiecznie jeźdić na rowerze?

 

jazda na rowerzeWydaje się, że w miastach sezon rowerowy nigdy się nie kończy, ponieważ chętnych na sprawne poruszanie się po zakorkowanych ulicach nie brakuje. Okazuje się jednak, że – niestety - nasza chęć do dbania o środowisko i własny komfort nie idą w parze z troską o własne bezpieczeństwo. Policyjne statystyki są zatrważające – każdego roku w wypadkach drogowych ginie kilkuset rowerzystów, a kilka tysięcy zostaje rannych, a większość z tego typu zdarzeń spowodowana jest niezachowaniem należytej ostrożności. Żadne statystyki ani kampanie uświadamiające nie będą przynosiły zakładanych rezultatów, kiedy sami nie zdecydujemy się wziąć odpowiedzialności za siebie i swoje własne zdrowie, ale także bezpieczeństwo współuczestników ruchu drogowego. Jak jednak o to zadbać i jak jeździć, żeby nie stwarzać zagrożenia?

W pierwszej kolejności musimy zatroszczyć się o nasze rowery, ponieważ nierzadko poruszamy się po ulicach za pomocą jednośladów, których stan techniczny pozostawia wiele do życzenia. Mamy tendencję do oszczędzania na tego typu urządzeniach zakładając, że na zwykłe przejażdżki nie potrzebujemy rowerów za kilkaset czy kilka tysięcy złotych. W konsekwencji zdecydowana większość z nas kupuje swoje dwa kółka w supermarketach lub internetowych aukcjach, zapominając, że każdy rower powinien mieć gwarancję, możliwość serwisowania i – co najważniejsze – musi być „przymierzony”. Niewykonanie jazdy próbnej przed zakupem roweru sprawia, że nie mamy pewności naszego wyboru. Każdy z nas jest inny, ma inne wymagania, inne dolegliwości i inne preferencje, dlatego też sprzęt, który będzie pasował naszemu znajomemu wcale nie musi być dla nas najlepszym rozwiązaniem. Takie urządzenia dopasowuje się do naszych płci, wieku i wzrostu, a także naszych oczekiwań względem roweru, dlatego też najlepszym rozwiązaniem jest wybranie się do porządnego sklepu i wybranie swojego roweru według wskazówek sprzedawcy. Nawet jeżeli za nasz jednoślad będziemy musieli zapłacić 2 czy 3 tys. złotych pamiętajmy, że warto, przede wszystkim dlatego, że tego typu zakupu dokonuje się raz na kilka, a nawet kilkanaście lat. Jest to więc inwestycja długoterminowa, której z całą pewnością nie będziemy żałować. Zazwyczaj profesjonalne salony posiadają własne punkty serwisowe, dzięki czemu przed rozpoczęciem sezonu będziemy mieć możliwość oddania naszego sprzętu w ręce specjalistów, sprawdzających wszystkie parametry techniczne i troszczących się o to, aby nasz sprzęt był w pełni sprawny i bezpieczny.

Oczywiście nawet najlepszy rower nie zda się na wiele, kiedy nie będziemy na drodze widoczni. Policyjne statystyki jako najczęstsze przyczyny wypadków wskazują boczne zderzenia z samochodami osobowymi, które spowodowane są nieustąpieniem pierwszeństwa przejazdu zarówno przez kierowców, jak i samych rowerzystów, nawet wtedy, kiedy warunki pogodowe są wyjątkowo sprzyjające, a uczestnicy są trzeźwi. Bardzo często do kolizji dochodzi także na skutek nieprawidłowego wyprzedzania, nieprawidłowego skręcania oraz braku akcesoriów niezbędnych do tego, aby rowery i rowerzyści byli w pełni widoczni. Nieuwaga ze strony cyklistów jest niezwykle częsta, zwłaszcza, że wielu z nas ma tendencje do słuchania muzyki w trakcie poruszania się po ścieżkach rowerowych czy chodnikach. Jeżdżąc w taki sposób ograniczamy sobie dostęp do bodźców pochodzących z otoczenia i nie wiemy, czy ktoś sygnalizuje nam swoją obecność, czy nie. Dobrze też, kiedy o swojej obecności informują sami amatorzy dwóch kółek, dlatego też wszystkie rowery powinny być wyposażone w dzwonek. Oczywiście powinniśmy zadbać o to, aby dzwonek nie był przeraźliwy i nie straszył osób, które mamy zamiar ominąć. W przeciwnym razie efekt może być odwrotny do zamierzonego – wystraszony pieszy może wykonywać niekontrolowane ruchy i zamiast zejść nam z drogi wpaść prosto pod koła, dlatego też sygnały ostrzegawcze powinny być wydawane w sposób stanowczy, ale nieagresywny. Rowery powinny być wyposażone obowiązkowo także w światło pozycyjne barwy białej lub selektywnej z przodu, czerwone światło odblaskowe o kształcie innym niż trójkąt oraz tylne czerwone światło pozycyjne, które może być migające. Dodatkowo nasze rowery muszą być wyposażone w co najmniej jeden sprawnie działający hamulec, który jest absolutną podstawą w stałej „wyprawce” odpowiedzialnego rowerzysty.

model roweruOczywiście wiele zależy od naszej koncentracji i znajomości przepisów drogowych, przede wszystkim dlatego, że bardzo często zapominamy o tym, że jako rowerzyści jesteśmy pełnoprawnymi uczestnikami ruchu drogowego i obowiązują nas dokładnie te same wytyczne, które odnoszą się do kierowców pojazdów mechanicznych. Jadąc po ulicy powinniśmy dokładać wszelkich starań, aby zachować taką odległość od krawężnika, żeby w razie potrzeby możliwe było ominięcie studzienki kanalizacyjnej czy dziury bez ryzyka zahaczenia o pobocze. Mając trochę więcej przestrzeni z pewnością będziemy się czuć znacznie bezpieczniej, przede wszystkim dlatego, ze będziemy mieć możliwość wykonania jakiegokolwiek manewru w sytuacji, kiedy jakiś nieodpowiedzialny kierowca będzie próbował zepchnąć nas do krawędzi jezdni. Zasada ograniczonego zaufania jest dla nas absolutną podstawą, dlatego też sygnalizujmy nasze manewry z wyprzedzeniem za pośrednictwem wyciągniętej ręki, bądźmy skoncentrowani i jedźmy z taką prędkością, żebyśmy mieli pewność, że jesteśmy w stanie błyskawicznie podjąć decyzję co do zatrzymania czy zmiany kierunku jazdy. Pilna i uważna obserwacja otoczenia jest niezwykle istotna i pozwala nam z wyprzedzeniem przewidywać sytuacje na drodze, dlatego też jeżeli nie jesteśmy pewni, czy za zakrętem nie pojawi się pieszy lub samochód, albo nie znamy dobrze nawierzchni, zachowajmy szczególną ostrożność, jedźmy wolniej i czujniej, głównie dlatego, że koleiny i dziury w jezdni są wyjątkowo niebezpieczne dla właścicieli dwóch kółek. Zarówno my, jak i nasze rowery będziemy w pełni bezpieczni, kiedy zatroszczymy się o nas samych – jazda w kasku z pełnym oświetleniem i oznakowaniem przybliża nas znacznie do osiągnięcia wysokiego stopnia bezpieczeństwa i komfortu jazdy po coraz bardziej zatłoczonych miastach.

 

Domowe sposoby na przenoszenie ciężkich przedmiotów

 

narzędziaPracownicy branży przemysłowej oraz budowlanej bardzo często narażeni są na kontakt z dużymi i ciężkimi przedmiotami, których transport może być niebezpieczny dla zdrowia i przy tym niezwykle skomplikowany. W celu zmniejszenia ryzyka, pracodawcy bardzo często wyposażają swoje fabryki, magazyny oraz hale produkcyjne w elementy, które mają nie tylko odciążać operatorów, ale umożliwiać w ogóle przenoszenie elementów przemysłowych z punktu A do punktu B. Fabryki mogą być więc zaopatrzone w manipulatory, chwytaki oraz mniej skomplikowane narzędzia takie, jak chociażby nowoczesne wózki paletowe czy pasy do przenoszenia ciężkich rzeczy.

Czytaj więcej...

Jak i gdzie uczyć się gry na perkusji?

perkusistaPopularne porzekadło mówi, że dla chcącego nic trudnego, warto jednak wziąć pod uwagę, że początki gry na każdym instrumencie bez niezbędnych podstaw mogą okazać się niezwykle skomplikowanym przedsięwzięciem. W pierwszej kolejności chcąc nauczyć się gry na perkusji trzeba wiedzieć, że przed nami wiele godzin intensywnych treningów, które – bez odpowiedniego przygotowania – mogą być dla nas już nie tylko ogromnym wysiłkiem fizycznym ale – co ciekawe – także intelektualnym. Jako, że perkusja zmusza nas do zwiększonej koordynacji ruchowej, na samym początku możemy mieć trudność z „uwolnieniem” naszych rak i nóg tak, aby funkcjonowały w trakcie wystukiwania rytmu, niezależnie od siebie.

Czytaj więcej...
Our website is protected by DMC Firewall!